علی چگنی : پیش بینی رونق ملایم بازار معاملات مسکن در سال جاری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی با بیان این که شوک‌های قیمتی در بازار معاملات مسکن منتفی است، گفت: پیش بینی ما رونق ملایم بازار معاملات مسکن در سال جاری است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، علی چگنی افزود: بازار مسکن تقریبا نزدیک به 4 سالی است که در رکود بسر می برد و این اتفاق عمدتاً محصول شوک‌های قیمتی و تبعات ناشی از آن بوده که در سال‌های 90 تا 92 در بازار مسکن ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه از اوایل سال 92 به لحاظ معاملات، بازار مسکن، وارد رکود شد که این عامل نیز به دلیل کند شدن روند صدور پروانه ساختمانی اتفاق افتاده و تداوم یافت، یادآورشد: سال 95 به دلیل آنکه روند نزولی صدور پروانه ساختمانی متوقف شده بود، رونق نسبی را در بازار معاملات مسکن شاهد بودیم.
به گفته این مقام‌ مسئول در وزارت راه وشهرسازی، قیمت‌ها در این 4 سال به لحاظ اسمی نسبتاً، ثابت بوده یا اینکه بین 7 تا 8 درصد افزایش داشته، اما قیمت‌های واقعی مسکن، روند کاهشی تا حدود 27 درصد نسبت به تورم را نیز تجربه کرده است.
چگنی تصریح کرد: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره ‌بها نخواهیم داشت، اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش بینی است و باید توجه کنیم که سه مولفه اثرگذار بر روی قیمت اجاره بها عبارت از تورم، قیمت ملک و درآمد خانوارهاست، با توجه به اینکه، تورم کاهش یافته و قیمت ملک نیز تقریبا ثابت باقی ‌مانده است، انتظار نمی رود در بخش اجاره بها افزایش زیادی اتفاق بیافتد.
چگنی با اشاره به اینکه بیشترین تغییرات اجاره بها معمولاً بین خرداد ماه تا پایان تابستان اتفاق می افتد و رصد تحولات بازار اجاره در این مقطع بیشتر مورد توجه قرار می گیرد افزود: عرضه مسکن در عدم افزایش اجاره‌بها تاثیر خواهد داشت و فعلاً در این حوزه شاهد افزایش چشمگیری نیستیم.
به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد که پیش زمینه رونق بازار مسکن در کشور فراهم شده است و وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند افزایش پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید و ساخت مسکن، گفت: علایم موجود در بازار حاکی از رونق بازار خرید و فروش مسکن در سال جاری است.
عباس آخوندی افزود: در سال گذشته بانک مسکن برای ساخت 133 هزار واحد تسهیلات پرداخت کرده که در مقایسه با سال 94 بیش از 47 درصد افزایش نشان می دهد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بانک مسکن در سال 95 برای خرید 142 هزار مسکن تسهیلات پرداخت کرده که در مقایسه با سال 94 بیش از 74 درصد رشد داشته است.

 

۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۵۷
ایرنا |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید