وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: روش های مردمی نوسازی بافت های میانی شهرها

امروزه ما باید زندگی را بار دیگر به بافت میانی شهرها بازگردانده و بافت تاریخی و فرهنگی آن را دریابیم،

این مناطق دارای امتیازات فراوانی نسبت به یک بیابان برای اجرای پروژه‌های مسکنی هستند که جریان داشتن زندگی، وجود جمعیت و برخورداری آن‌ها از تمامی امکانات زیربنایی از جمله آن به شمار می‌ رود.

به گزارش خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در تشریح چگونگی اجرای برنامه‌های بازآفرینی در سطح کشور اظهارداشت: مباحث مربوط به حوزه مسکن طی ۳۰سال گذشته همواره در حاشیه شهر و یا شهرهای جدید برنامه‌ریزی و اجرا شده و در عین حال بافت مرکزی شهرها با تمامی ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی و تاریخی مورد فراموشی قرار گرفته است.

آخوندی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در حاشیه شهر نیز بیان کرد: ما امروزه باید زندگی را بار دیگر به این مناطق بازگردانده و بافت تاریخی و فرهنگی آن را دریابیم، این مناطق همچنین دارای امتیازات فراوانی نسبت به یک بیابان برای اجرای پروژه‌های مسکنی است که جریان داشتن زندگی، وجود جمعیت و برخورداری آن‌ها از تمامی امکانات زیربنایی از جمله آن به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که به واقع چگونه می‌توانیم زندگی را به مناطقی که بیش از ۳۰ سال به آن‌ها بی‌مهری شده است بازگردانیم گفت: خوشبختانه برخی از این مناطق در تعدادی از شهرهای کشور همچنان زنده و مورد توجه ساکنین قرار دارند اما تعداد بسیار زیاد دیگر به دلیل فرسودگی شدید تخلیه و گرفتار مشکلات فراوان شده‌اند.

وی ارتقای کیفیت زندگی و منزلت اجتماعی در این مناطق را اصلی‌ترین هدف وزارت راه و شهرسازی در برنامه ملی بازآفرینی در نواحی ناکارآمد اعلام کرد و افزود: به عنوان مثال محله سیروس در مرکز شهر تهران واقع شده و بسیاری از محلات تاریخی دیگر و بازار تهران نیز در اطراف آن قرار دارند که متأسفانه به دلیل گسترش شهر در نواحی پیرامونی و بی‌توجهی به این مناطق امروزه تبدیل به بیغوله‌ شده و وضعیت بسیار نابهنجاری پیدا کرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول طی سنوات گذشته با هدف بازآفرینی شهری شروع به ارائه تراکم‌های بالا در این مناطق کردند که نه تنها آن را بهسازی نکرد بلکه موجب خفه شدن این نواحی و در حقیقت کمک به روند فرسوده‌سازی آن نیز شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براینکه کیفیت زندگی در این نواحی مهمترین مسئله برای ما در این رویکرد جدید به شمار می‌رود گفت: اواخر دهه ۸۰ پروژه ای در محله سیروس با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع و تعداد ۲۱۴ واحد ساخته شد که قطعا نسبت به ساختمان‌های مخروبه اطراف بسیار بهتر و مقاوم در برابر زلزله خواهد بود، این درحالی است که در پروژه جدید مسکونی محله سیروس قصد داریم با بهره‌گیری از رویکرد برنامه ملی بازآفرینی در زمینی به همان مساحت تعداد ۱۰۰ واحد را بنا کرده و تراکم را پایین بیاوریم.

وی در ادامه ارتقای کیفیت زندگی ساکنان را دلیل این تصمیم دانست و افزود: در بحث معماری نیز تصمیم گرفتیم تا با توجه به معماری ایرانی برای هر واحد یک حیاط اختصاصی و غیر مشرف ایجاد کنیم.

آخوندی در ادامه سخنان خود میزان جمعیت پذیری شهر تهران را ۱۰.۸ میلیون نفر و تعداد جمعیت آن را ۸.۷ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این ارقام و وضعیت فعلی شهر، همه حاکی از بدون طراحی کار کردن و عدم استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات خواهد بود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود ضمن ابراز تأسف نسبت به اینکه علی رغم آنکه محله سیروس قلب تهران بوده ولی امروز دچار آشفتگی‌ها و مشکلات فراوان است گفت: ما در برنامه ملی بازآفرینی قصد داریم تا ضمن اصلاح گذرها و معابر به بهسازی شبکه‌ها و تأسیسات زیربنایی و روبنایی (فضاهای عمومی مانند درمانگاه، مدرسه و ...) و همچنین نمونه‌های پروژه‌های مسکونی به ارتقای منزلت اجتماعی این نواحی کمک کنیم که در صورت تحقق آن ساکنین مناطق مذکور به صورت خودکار به نوسازی خانه‌های خود خواهند پرداخت.

هدف دولت خانه‌سازی در محلات فرسوده نیست

آخوندی با تأکید براینکه قطعا هدف دولت در این نواحی خانه‌سازی نبوده و این کار باید از سوی مردم صورت بگیرد گفت: بدون شک این اقدام از انتخاب ۳۰ هکتار زمین در حاشیه شهر و طراحی آن به نحوی دلخواه و برج‌سازی بسیار سخت‌تر است چراکه در این رویکرد ما با مردم کار کرده و به فعالیتی اجتماعی-اجرایی خواهیم پرداخت، اقدامی که جنبه اجتماعی آن بسیار بیشتر از جنبه فنی‌اش خواهد بود.

آخوندی با تأکید براینکه ما در این دوره به دنبال ساخت ساختمان‌های بی‌هویت و فاقد ارزش‌های انسانی در بیابان‌ها نخواهیم بود گفت: نمای ساختمان در پروژه ۱۰۰ واحدی سیروس که به تازگی مراسم کلنگ‌زنی آن به انجام رسید کاملا طبق معماری سنتی ایرانی بوده و حیاط به عنوان یک رکن مهم برای خانواده های ایرانی و استفاده از آجر در نما در آن در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی نمای این ساختمان‌ها را سنتی ولی در عین حال معاصر دانست و افزود: ما قصد نداریم در معماری به کارگرفته شده در این پروژه به ۲۰۰ سال گذشته بازگردیم ولی تصمیم داریم تا به وسیله آن خاطرات مردم را زنده کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه مذکور طی ۲ سال آینده به پایان خواهد رسید گفت: قطعا برای احیای کامل مناطق ناکارآمد در کشور به تعداد زیادی از این پروژه‌ها در کشور نیاز داریم، متأسفانه در حال حاضر به دلیل فراموش کردن این نواحی بافت‌های میانی و ارزشمند در ۵۴۳ شهر روبه خرابی رفته‌ و در مقابل مناطق پیرامونی رشد و گسترش پیدا کرده‌اند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: طبق برآورد صورت گرفته در برنامه ملی بازآفرینی کشور قرار است تا ۱۳۳۴ محله به طور میانگین سالانه ۲۷۰ مورد در برنامه پنج ساله ششم مورد احیا و بازسازی قرار بگیرند.

این مقام مسئول بازگشتن به الگوی معماری سنتی کشور، کار با مردم و ارتقای منزلت اجتماعی محلات ناکارآمد را از ویژگی‌های اصلی این روش اعلام کرد و گفت: دولت در روش اجرایی این طرح اصراری بر تملک زمین و ساخت خانه‌ها ندارد بلکه قصد دارد بااجرای نمونه در اراضی داخل شهر خود، این اقدام را از سوی مردم ادامه دهد.

آخوندی در این خصوص افزود: تجمیع پلاک‌ها از سوی ساکنین و یا ساخت به وسیله انبوه‌ساز روش های دیگری است که قطعا در این زمینه کارساز است چراکه در این اقدام دولت به احیا و اصلاح خدمات عمومی و مردم با کمک مشوق‌ها و تسهیلات موجود به ساخت واحدهای مسکونی خواهند پرداخت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براینکه جلوگیری از خروج ساکنین از محله یکی از اهداف بسیار مهم ما در این طرح به شمار می‌رود گفت: قطعا اگر مردم از محله خارج شوند به مناطق حاشیه‌ای رفته و موجب گسترش آن می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول دولت با خرید ملک و خارج کردن مردم مخالف بوده و به دلیل آنکه باید محله به محله و کوچه به کوچه انجام شود از یک پروژه صرف مهندسی بسیار سخت‌تر است.

وی در این راستا از وجود ۲۷۰۰ محله ناکارآمد در سطح کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند که ما تلاش داریم به ارتقای زندگی آن‌ها در پایان برنامه برسیم.

برنامه‌ریزی برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف

وی با تأکید براینکه اگر خروج از شهر و ساخت هزاران خانه در این مناطق فایده‌ای داشت در طرح مسکن مهر شاهد آن می‌بودیم گفت: طبق برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار است سالانه به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شود.

همچنین آخوندی افزود : ساکنین این مناطق با پس‌انداز کوچکی می‌توانند پس از یک سال دو برابر، دوسال چهار برابر و سه سال ۶ برابر با سود ۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تسهیلات این طرح سوبسیدی از دولت نگرفته و پس‌انداز خود مردم آن را تضمین می‌کند گفت: این برنامه برای قشر متوسط جامعه برنامه‌ریزی و به دنبال ارتقای زندگی این افراد در محلات مذکور خواهد بود.

به گفته وی اگر زوجین هر دو جهت دریافت وام پس انداز کنند می‌توانند با اخذ ۱۶۰ میلیون تومان، قدرت خرید خود را در تهران تا ۲۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها تا ۱۲۰ میلیون تومان ارتقا دهند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه هم‌اکنون نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت خدمات دهی به مناطق ناکارآمد در کشور هزینه می‌شود گفت: با وجود هزینه شدن این رقم در بخش های مختلف آب، فاضلاب، گاز، برق و ... شاهد کیفیت کم زندگی مردم در این نواحی هستیم، لذا سعی می کنیم تا با اهرمی شدن فرآیند اجرایی با وجود بودجه کم بهره‌وری اقدامات را بالا ببریم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص چگونگی ورود بخش خصوصی به این عرصه نیز بیان کرد: ساکنان محلات هدف می توانند خود با تشکیل تعاونی اقدام به ساخت و نوسازی واحدهای خود کنند در غیر این صورت امکان استفاده از بخش خصوصی که ما آن را در این طرح توسعه‌گر نامیده‌ایم برای آن‌ها فراهم است به گونه‌ای که به عنوان واسطه‌ای بین مردم و بانک قرار گرفته و ضمن طراحی پروژه، تسهیلات مورد نظر را نیز از بانک دریافت می‌کنند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید دولت را در برنامه ملی بازآفرینی موظف به اصلاح معابر و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی محلات و مردم و بخش خصوصی را مکلف به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی دانست و گفت: توسعه‌گران در این اقدام با دریافت وام‌های ساخت با سود ۸ درصد، آن را پس از تحویل واحدها به متقاضیان واگذار می‌کنند چراکه دولت در این طرح قصد ندارد جانشین ۱۹ میلیون بدمسکن در کشور شده و در خانه سازی برای آن ها تصمیم بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه قطعا صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی و ترویج این رویکرد در کشور داشته باشد گفت: از آنجایی که این رویکرد اقدامی اجتماعی بوده و باید دائما در مورد آن با مردم گفتگو شود و خیلی مهم است که ما بتوانیم نمونه‌های خوب را به مردم نشان داده و شرایط یادگیری و بهره‌مندی از تجربیات موفق در سایر شهرهای کشور را برای آنها فراهم کنیم.

وی با اشاره به نقش ترویج و توسعه‌گری صدا و سیما در کشور اظهار داشت: خیلی مهم است که صدا و سیما در راستای نشان دادن نمونه های موفق و معماری های درست به ما در احیای بافت های فرسوده کمک کند چرا که این سازمان نیز تا کنون به دنبال رویکرد پروژه‌ای بوده است در حالی که ما در این دوره تلاش داریم تا رویکرد محله‌محوری را دنبال کرده و به سراغ معماری ایرانی و کیفیت زندگی مردم برویم.

آخوندی در ادامه پیرامون بحث آیین نامه کنترل ساختمان نیز گفت: من آیین نامه جدید را در فروردین ماه گذشته به دولت پیشنهاد دادم که هم اکنون مراحل بررسی آن در کمیسیون صنعت و زیربنایی دولت به پایان رسیده و مجددا به جلسه دولت گزارش شده است، امیدوارم تا ضمن بحث در جلسات بعدی و همچنین اصلاحات دولت هر چه زودتر به تصویب رسیده و در اختیار مهندسان قرار بگیرد.

وی در تشریح نکات اصلی آیین نامه کنترل ساختمان جدید اعلام کرد: انتخاب مهندس ساختمان توسط مالک، توجه به حقوق مهندس و الزامی شدن بیمه ساختمان توسط مهندس از نکات اصلی این آیین نامه جدید به شمار می روند.

به گفته این مقام مسئول اگر مالک، خود مهندس را انتخاب کند موظف است تا تمامی اختیارات مهندسی طرح را به وی واگذار کرده و طرحی با برخوردار از تمامی مشخصات فنی و ایمنی لازم را تحویل بگیرد، از سویی دیگر الزامی شدن بیمه ساختمان توسط مهندس اقدام خوب دیگری است که کارایی را بالا برده و از حوادث بعدی حتی از بهره‌برداری و همچنین از زیان مالک جلوگیری می‌کند.

۱۷ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید