مصاحبه مجله تخصصی معماری ویلا با حامد نداف مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

مصاحبه مجله تخصصی معماری ویلا با حامد نداف مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

حامد نداف مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

«حامد نداف» در سال 1361 در شهر شیراز متولد شد. وی دانش­ آموخته­ی رشته ­ مهندسی برق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا است. علاقه ­ شدید او به صنعت برق و مخابرات، سبب­ ساز ورود آگاهانه ­اش به این رشته­ مهندسی شد و بدین­ ترتیب وارد حوزه­ سیستمهای امنیتی، نظارت تصویری، مهندسی شبکههای کامپیوتری MCSE  و برنامه­ نویسی گردید.

نداف پس از کسب تجاربی آکنده از کامیابی، مدرک کارشناسیارشد خود را در رشته ­ مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دریافت نمود تا به موضوعات مورد علاقه­ خویش نگاهی چندوجهی ببخشد. او هم ­اکنون مدیر فناور­ی ­اطلاعات و مدیر روابط ­عمومی «شرکت سرمایهگذاری مسکن جنوب» است و مهارتها و تجربیات حرفهای خود را برای ترویج عمومی اهداف آن به ­کار میبرد. وی بالا بردن آگاهی افراد جامعه برای انتخاب مسیرشان به­ سوی "زندگی بهتر" را مهمترین مأموریت کاری خویش میداند.

"همسایگی، یکی از عوامل آغاز رابطه­ اجتماعی است. مسکن دلخواه درعین­ حالی که امکان ارتباط مناسب بین افراد خانواده را فراهم میآورد، پاسخگوی نیاز به تعامل اجتماعی در جوامع انسانی است؛ این تعامل، یک ضرورت در جهت افزایش اعتماد­به­نفس، پیشرفت فرهنگی، احساس امنیت و ... است و یکی از شاخصههای سنجش عدالت اجتماعی در جامعه نیز به­ شمار می­رود.

روابط نیکویی که برای ارکان هر پروژه تعریف می­شود به ­­اندازه­ی کیفیت زندگی هریک از ساکنان و سرنوشت جامعه­ی مرتبط با آن اهمیت دارد".

حامد نداف مدیر فناوری اطلاعات شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

با این مقدمه، گفتوگویمان با شما را آغاز می­کنیم؛ آیا شرکت سرمایهگذاری مسکن جنوب برای پیشبرد اهدافش برنامه ­ مدون و الگوی مشخصی دارد؟

در ابتدا مایلم به این نکته اشاره کنم که ما تا سال 1398 و پیش از شروع هر برنامهای تلاش کردیم تا گذشته­ شرکت را به یک نقطه­ صفر اولیه برسانیم و مطالعاتمان درباره­ طرحها و پروژههای پیشین را مستند نماییم؛ این مطالعات براساس نیازسنجیها در بخشهای معماری، سازه و تأسیسات و توسط تیمهای فنی و اجراییِ شرکت به ­سرانجام رسید. در آن زمان، مهمترین هدف ما در برنامهریزیهای شرکت مسکن جنوب، ماندگاری و پایداری در روند یک پروژه بود و به ­دلیل ناقصبودن مدارک قبلی لازم بود تا در ابتدا یک­سری تجربیات را بیازماییم و پس از آن شرایط را به­ سمت هدف دلخواهمان سوق دهیم.

بی­گمان، ایجاد تغییرات در سیستمها کار آسانی نیست و نگاه به آن میتواند نگاهی کلان و بلندمدت باشد، ولی با اینحال در تفهیم مباحثی مانند استفاده از تکنولوژی VR,AR,RTدر ارائه­ معماری پروژههایی هم­چون برج مسکونی«مثلث» در شیراز، پروژه­ «ستاره­ کیش» و پروژه­ مسکونی«بوتیا» در کرمان به ­نتایج دلپذیری رسیدیم، با اینکه مسئله ­ تحریم­ها در مسیر ایدهپردازی‌ های ما وجود داشت، اما سعی کردیم که در انجام فعالیت­هایمان پیشگام باشیم.


ما در ابتدا روشهایی را برای سنجش میزان رضایت و نارضایتی ساکنان پروژههایمان به­ وجود آوردیم؛ بدین­ ترتیب، فرم­هایی جهت نظرسنجی تهیه شد که به ­وسیله­ آن­ها میتوانستیم میزان رضایتمندی ساکنان را در پروژههای ساختهشده توسط شرکت مسکن جنوب بسنجیم؛ مستند تصویری این نظرسنجی از پروژه­ی ­«راین» کرمان در صفحه­ی اینستاگرام ما موجود است.

 

چند درصد از مشتریان مسکن جامعه ­ جنوب کشور جزو جامعه ­ هدف اين  شرکت به ­شمار میآیند؟ چند درصد از مشتریان پروژههای پیشین شما این فضا را برای زندگی دائمی خود انتخاب کردهاند؟و چند درصد از این مشتریان به ­عنوان یک ­نوع سرمایه­ گذاری محض به این پروژه­ها می­نگرند؟

من فکر میکنم که ما میتوانیم پاسخگوی نیاز سی‌‌درصد از مشتریان جامعه­ی منطقه­ جنوب کشور باشیم؛ بنابراین، جمعیت بازارِ هدف ما همان سیدرصد است، در این راستا نیز مدلهای منحصر به فردی را برای بازاریابی، فروش و پشتیبانی آنها به ­دست آوردهایم؛ افزون­ براین، در چند پروژه­ی اخیرمان به ­جهت برخورداریشان از امکانات بیش­تر، بازارِ هدف را از مشتریانی با سطح متوسط به ­­سوی مشتریانی با سطح بالاتر گسترش داده ­ایم که هم­ اکنون تمامی آن پروژه ­ها به ­فروش رفتهاند؛ این بدین­ معناست که مردم، کیفیت را میشناسند و برای مسکن باکیفیت ارزش قائل هستند. 

ما برای رسیدن به­ سطوح بالایی از کیفیت مدنظرِ جامعه­ هدف، بر روی مباحث معماری، جامعهشناسی، جغرافیا، اقلیم و فرهنگ مردم متمرکز شده ­ایم و گاهی شیوهنامههای نوینی را برای سبک زندگی جدید در یک منطقه ارائه نموده ­ایم، بازخورد آن­ها را بادقت سنجیده ­ایم و همواره پذیرای نظرات، انتقادات و پیشنهاداتشان بوده­ایم؛ گفتنی است که نگاه مدیریت به این مسائل بسیار سختگیرانه است؛ چراکه فقط به انبوهسازی و ساختمانسازی فکر نمیشود؛ درواقع، نقطه­ نظر ما ایجاد زندگی بهتر برای ساکنان این ساختمانهاست.

در طول چندسال گذشته به­ دلیل نوسانات زیاد بازار مسکن، درصد قابل توجهی از خریداران به­ دنبال سرمایهگذاری در پروژههای ما بوده ­اند؛ اما در پروژههایی هم­چون «سایه» فقط 70 درصد از خریداران، ساکنان این مجتمع را تشکیل داده­ اند.

 

حامد نداف مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

آیا مسکن اجارهای به ­معنای مسکن  از سادهترین نوعش، مانند پروژه­ «نماموس» اثر «ژان نوول» در برنامه و اهداف شرکت سرمایهگذاری مسکن جنوب جایی دارد؟

در یکی از پروژههای تجاریمان از این الگو استفاده کردیم و استانداردهایی را نیز برای انتخاب افراد در نظر گرفتیم؛ به ­عنوان مثال، این موضوع در پروژه ­ها­ی «شار» و «آژند» در شهر کرمان قابل مشاهده است؛ اما در مورد مسکن اجتماعی باید به این نکته توجه داشت که وسعت بنا یکی ازشناسههای شایستگی و دلپذیری در ایران به ­شمار می­ آید که البته ما هنوز به آن وارد نشدهایم. این ایده باید پیش از اجرایی شدن براساس مطالعه­ مسائل فرهنگی و زمینه­ پروژه امکانسنجی شود. ما بررسی و مطالعه ­ نمونههای موفق مسکن اجتماعیِ طراحی شده توسط معماران برجسته در جهان را برای الگوسازی در پروژههای داخلی و رفتار معماران ایرانی بسیار مفید میدانیم، هم­چنین به ­فکر تهیه­ دفترچه­ راهنمایی هستیم که بتواند معماران را در خلق ایدههای کالبدی و ذهنی در طراحی هر پروژه راهنمایی کند.

آیا تعریف پروژههای پایلوت و یا مسابقات معماری میتواند نقطه­ عطفی را در این زمینه ایجاد کند؟ 

تعریف پروژههای پایلوت و مسابقات معماری به ­­ویژه در زمینه­ مسکن اجتماعی میتواند نقطه­ عطفی را در جریان معماری کشور ایجاد کند که البته ما هنوز به این سمت هدایت نشده ­ایم. زمانی که شروع به ­کار کردیم، هنوز ناشناخته بودیم و پروژههای پیشین ما اعتبار کافی برای تعریف این موضوع را به­ دست نیاورده بودند. ما در ابتدا به کارهای نیمهتمام قبلی سروسامان دادیم و تلاشکردیم تا در انجام پروژههای جدید، ایدههای خودمان را به جامعه ­ حرفهای معماری معرفیکنیم تا بتوانیم در آینده­ نزدیک در سطح قابل قبولی به این مسئله وارد شویم؛ به ­باور من، نمونه­ موفقی از پروژه‌ ­ مسکن اجتماعی در دوران معاصر نداریم؛ چراکه ضوابط و قوانین به­ گونه­ای هستند که سبب می­شود تا از تخصص و اندیشه ­ معماران به ­خوبی استفاده نگردد. فکر میکنم که مجله­ ویلا می­تواند عهده ­دار برگزاری این رویداد شود و هم­چنین در برگزاری کرسیهای ترویجی نقد و نظریه ­پردازی با موضوع پروژههای مسکن اجتماعی پیشگام باشد، ما نیز از این ایدهها حمایت میکنیم.

حامد نداف مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب

رویکرد شما به­ عنوان مدیر روابط عمومی در مورد مسئله­ پژوهش و رسانه چیست؟

اولویت اصلی شرکت ما انسان و حس تعلق او به فضا است و البته این فقط یک ادعا نیست؛ چراکه در این مجموعه، دست معماران و گروه معماری در فاز مطالعاتی هر پروژه باز گذاشته میشود. اهداف و مواضع کلی شرکت سرمایه ­گذاری مسکن جنوب در مواجهه با خدمات معمارانه از طرف آقای مهندس «فرزین» به مجموعه ابلاغ شدهاست و هیچ محدودیتی برای خلق ایدههای جدید و بررسی چالشهای نادیده  وجود ندارد. سیاستها و برنامه ­هایی از سوی روابط عمومی ما برای انعکاس این اهداف به مخاطبان، رسانهها و جامعه نیز وجود دارد. ما قصد داریم از بسترهای مردم ­پسندی استفاده کنیم که توانایی هنری و فرهنگی قابل توجهی دارند، پس از آن نیز به گردآوری، جمع­ بندی، تحلیل نظرها و دیدگاههای معماران و جامعهشناسان در زمینه­ فعالیتهای شرکت سرمایهگذاری مسکن جنوب خواهیم پرداخت.

در این مسیر، روابط عمومی شرکت سرمایهگذاری مسکن جنوب از هرگونه همکاری جدید با تخصصهای میان­ رشتهای استقبال میکند؛ تخصصهایی که بتوانند در پیشبرد اهداف شرکتی مؤثر باشند. من مشتاق هستم که افراد متخصص از زاویههای جدید به موضوع ما نگاه کنند و فکر میکنم که علوم جامعهشناسی و انسانشناسی می­بایست در رأس آنها قرار بگیرد. گروههای معماری کم ­وبیش به این موضوعات توجه میکنند، اما درحال­ حاضر نیاز است که به­ صورت تخصصی و جدیتری وارد این حوزهها شویم.

 

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید